Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że od rodzaju i stanu opon w samochodzie zależy bezpieczeństwo na drogach. Mimo posiadanej wiedzy kierowcy często nie dbają o to, żeby opony jakie są założone naszym samochodzie były odpowiednie do aktualnie panujących warunków na drogach.
Duże grono kierowców nie interesuje się motoryzacją, a samochód służy im tylko do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Każdy może porównać wygląd bieżników opon zimowych(wiele drobnych nacięć, węższe rowki) i letnich(szersze rowki, mniejsza liczba nacięć), ale nie każdy wie o różnicy, która występuje w składzie opony. Zimówki posiadają mniejszą zawartość siarki, co sprawia, że są bardziej elastyczne w ujemnych temperaturach, przy wysokich temperaturach będą zużywać się szybciej od letnich oraz mogą powodować efekt „pływania samochodu”
Opony powinniśmy wymieniać w momencie, gdy a termometrze w godzinach porannych temperatura wacha się w granicach 5-10 stopni Celsjusza lub gdy zaobserwujemy pierwsze ujemne temperatury/przymrozki nocą. Zdania na ten temat są mocno podzielone, do czasu, gdy na termometrze nie zobaczymy ujemnej temperatury opona letnia doskonale spełnia swoje zadanie i gwarantuje bezpieczeństwo. Jednak przy niskich temperaturach ryzyko wystąpienia opadów śnieżnych znacznie wzrasta, może pojawić się błoto pośniegowe które bardzo ogranicza możliwości opon letnich. Drugim ważnym czynnikiem jest czas oczekiwania na wymianę, wystarczy poczekać na 1 opady i na wymianę opon trzeba się umawiać z kilkudniowym wyprzedzeniem lub stać w godzinnych kolejkach. Zbyt wczesna lub zbyt późna wymiana opon w samochodzie niesie za sobą konsekwencje. Jeżeli wymienimy opony letnie na zimowe w czasie gdzie zdarzają się wysokie temperatury może to przyspieszyć ich zużycie.
Przy wyborze nowych opon zawsze należy pamiętać o indeksie prędkości. Pokusa zakupu opon o gorszych parametrach jest duża, ponieważ różnica w cenie może wynosić nawet kilkadziesiąt złotych na 1 sztuce. Opona na lato dostosowana jest do jazdy przy wysokich temperaturach, zimowa przy niskich. Letnia opona twardnieje wraz ze spadkiem temperatury co sprawia że jest bardziej podatna na uszkodzenia, tak samo jak zimowa przy wysokich temperaturach. Przekraczanie maksymalnej prędkości dla danej opony może przyspieszyć jej zużycia oraz spowodować nadmierne wybrania bieżnika.
Oto kilka podstawowych powodów dla których warto wymieniać opony na zimowe:
Jedną z podstawowych czynności jest zadbanie o odpowiednie ciśnienie, kontrola na kompresorze z pobliskiej stacji benzynowej to absolutne minimum. Każdy producent auta zamieszcza informacje jakie powinno być odpowiednie ciśnienie.
Kolejną sprawą jest wyważenie kół. Masz zimówki na innych felgach i postanowiłeś sam zmienić koła? Nawet w takim przypadku warto podjechać do wulkanizatora, który przeprowadzi wyważenie kół. Brak wyważenia może skutkować nierównomiernym ścieraniem się opony lub bicia układu kierowniczego. Warto również sprawdzić rok produkcji opon. Musimy pamiętać o tym, że wraz z upływem czasu guma twardnieje i stara opona zimowa ma o wiele gorsze właściwości od nowej, mimo iż bieżnik nie wykazuje zużycia.